Projekt SPONA: HNiP/Radio Dux
Dva centra kulture, podgorički KIC Budo Tomović i Kulturni centar Travno – Novi Zagreb (KUC) u sklopu manifestacije “Tradicija spaja” organizirali su koncert i reviju crnogorskih i hrvatskih narodnih nošnji te publici prikazali neke od najljepših i najautentičnijih komada nošnje iz raznih dijelova tih država. U ime partnera i domaćina programa KIC-a Budo Tomović, direktorica Snežana Burzan Vuksanović podsjetila je da se ta ustanova uspješno nastavlja povezivati i umrežavati s kolegama iz regije.
“Misija širenja ljubavi među ljudima i kulturama ostaje naš prioritet, a po tko zna koji put dokazujemo da je ljudska dobra volja – najbolja i da umjetnost, a večeras i promocija očuvanja tradicije i zajedništva, prkosi ograničenim budžetima opredijeljenim za kulturu, nadilazi prepreke i da uvijek nađe put do naših srca i scena’’, poručila je Burzan Vuksanović.
Direktor KUC-a i Centra za tradicijsku kulturnu baštinu Josip Forjan s ponosom je istakao da se u zbirci tog centra čuva više od 36.000 raznovrsnih dijelova narodnih nošnji i prateće opreme. To su, kako je kazao, nošnje različitih regija Republike Hrvatske, nošnje Hrvata koji žive izvan matične domovine, kao i nošnje ostalih naroda i država iz regije, među kojima i crnogorske, a koje su obišle svijet šireći sliku o bogatstvu narodne kulturne baštine. Dodao je da ga raduje što se lijepa suradnja započeta u svibnju, nakon Zagreba nastavlja u Podgorici, i što jednu zaista jedinstvenu reviju ima priliku da vidi i ovdašnja publika.
Pred prepunim gledalištem, večer je “Igrama iz Stare Crne Gore” otvorio prvi ansambl KIC-ovih folkloraša, a nakon toga je počela revija nošnji koju su veoma profesionalno nosili mladi Podgoričani iz nekoliko kulturno umjetničkih društava. Oku publike nisu mogli promaći bogat kolorit, reljefni zlatovez i pažljiva izrada muških i ženskih komada, od kojih su neki posebno značajni, jer su predstavljali i statusni simbol tadašnjeg vremena. Prisutni su se tijekom večeri mogli uvjeriti u ljepotu, eleganciju i jedinstvenost nošnji Crnogorskog primorja – bokokotorske, paštrovske i barsko-ulcinjske oblasti.
„Publika je mogla čuti i riječ više o povijesti, utjecaju talijanske i španjolske mode, odnosno tursko – orijentalnog stila prilikom izrade ovih nošnji. Multikulturalnost, vjerska i nacionalna heterogenost prikazana je kroz tradicionalne odjevne komade ženskih i muških nošnji sjeveroistočne Crne Gore – pljevaljske, rožajske, plavsko-gusinjske oblasti, ali i bjelopoljsko – pljevaljske oblasti. Publiku je očarala raznolikost nošnji gradskog i seoskog podneblja, ali i jedinstveni dijelovi arhaičnih oblika koji oslikavaju nacionalne i vjerske posebnosti. Revija je obuhvatila i originalne šestansku, bregasorsku i malisorsku nošnju, gdje se na pojedinim komadima prepoznavao utjecaj stila još iz ilirskih vremena. Osim nošnji naroda iz Crne Gore, publici su predstavljeni i najreprezentativniji primjerci iz različitih dijelova Hrvatske – središnjeg, sjeverozapadnog, nizinskog, primorskog i gorskog. Riječ je o nošnjama koje ljepotom i vrijednošću ne zaostaju za onima iz muzejskih zbirki, a replike su rekonstruirane prema originalnim uzorcima. Utjecaj baroka i Mediterana, spoj tradicionalnog i modernog, ogledao se u bogatim i živopisnim nošnjama, a dio zbirke zaštićen je kao kulturno dobro Republike Hrvatske. Pored većine nošnji, koje su dio fundusa Centra za tradicijsku kulturnu baštinu (KUC), dio sinoćnje revije činile su i nošnje Folklornog ansambla KIC-a Budo Tomović i ansambla “Monte folk”. U pratećem muzičkom segmentu večeri, Folklorni ansambal KIC-a je izveo i igre iz Boke, Gusinja i Rožaja, Pastiricu i Šokačke igre, a vokalna umjetnica Anđela Ulićević je interpretirala čuvene numere “Sejdefu majka buđaše” i “Tamburalo momče uz tamburu” u pratnji Aleksandra Saše Magovčevića na harmonici“.
S. Škugor-Hrnčević