Predizborne ankete, dvosjekli mač hrvatske ljevice

Ovaj članak je nastao u sklopu HNiP-ove stipendije za mlade novinare „Ivo Lončar“.

HDZ je uvjerljivo pobijedio na prijevremenim parlamentarnim izborima, a postizborni pregovori su u tijeku. Iako se HDZ-u mjesecima predviđao potop te se najavljivalo da će SDP-u i Zoranu Milanoviću vlast ponovno sama pasti u ruke, to se nije dogodilo. Mnoge agencije i medijske kuće objavljivale su predizborne ankete iz tjedna u tjedan. Sve ankete predviđale su visokih 56-62 mandata za Narodnu koaliciju predvođenu SDP-om te maksimalnih 57 mandata za HDZ. Pravi šok uslijedio je nakon objave prvih neslužbenih rezultata te je izborna noć bacila u očaj Narodnu koaliciju. Osim toga, veliko zrno sumnje rezultati izbora bacili su na vjerodostojnost predizbornih anketa. Prvo pitanje koje se postavlja je zašto su sve ankete promašile rezultat izbora u relativno velikom postotku? Drugo pitanje, možda i značajnije od prvog, je zašto su sve ankete mnogo veći broj mandata od stvarnog stanja davale Narodnoj koaliciji, odnosno SDP-u? Na koncu, važno pitanje je i tko zaista stoji iza predizbornih anketa te koja je njihova stvarna svrha: prikazati trenutno stanje javnog mnijenja o određenim političkim opcijama, ili upravo stvaranje istog te indirektno utjecanje na birače te njihovu odluku kome dati glas na izborima?

20160930_01

20160930_02
PRIKAZ REZULTATA ANKETA I STVARNOG STANJA IZBORA

 

HNiP je kontaktirao agencije koje su vršile predizborna istraživanja javnog mnijenja te tražio komentar na debakl izbornih predviđanja. Direktor agencije Ipsos puls Srđan Dumičić je opsežno opisao svoje viđenje promašenih anketa i dao svoj zaključak istih. Inače, Ipsos puls-ovu anketu koristili su NovaTv, net.hr i Večernji.hr. Oko Ipsos pulsa se godinama vuku repovi, a povijest istraživanja te agencije odlično je prikazao portal Dnevno.hr u članku Ipsos puls, istine i laži. Valja istaknuti kako je Ipsos plus točno predvidio visokih 8 mandata za koaliciju okupljenu oko Živoga Zida u kojoj se danas više ne zna tko je s kime.

Direktor Dumančić bio je susretljiv te je na pitanje HNiP-a o promašenoj predizbornoj anketi (HDZ -8, SDP +1, BM365 +5) rekao sljedeće: „Naša istraživanja mjere trenutno stanje javnog mišljenja, odnosno trenutno raspoloženje potencijalnih birača. HDZ je napravio veliku promjenu u kampanji izborom novog predsjednika i taj se trend porasta u našim anketama vidio. Izrazito mala izlaznost također je išla na ruku HDZ-u. Ono što smatram vrlo bitnim je što je kampanja bila za vrijeme godišnjih odmora i mi smo najveći dio istraživanja radili za vrijeme kad su ljudi bili na odmorima. Tako da recimo imate situaciju da je pola Slavonije na moru, a mi ispitujemo raspoloženje birača koji se trenutno nalaze u Slavoniji. Mislim da je vrijeme kampanje, a i samih izbora, odigralo važnu ulogu u anketiranju. Ne smatram da je ovo promašaj naših anketa jer smo mi pokazali jedan trend rasta HDZ-a koji je kulminirao SDP-ovim velikim padom. Osim toga, SDP je dosta izgubio na glasačima koji su svoj glas dali stranci Pametno te što im kampanja nije bila motivirajuća.“ Prijašnje velike promašaje Ipsos pulsa direktor nije želio komentirati.

Agencija Promocija plus koja je predizborne ankete radila za Jutarnji list i RTL, promašila je u predviđanjima za 6 mandata HDZ-u na dolje i velikih 8 mandata viška prema Narodnoj koaliciji. Iz promocije plus su se kratko samo izjasnili da su veliki promašaji u predviđanjima posljedica vrlo male izlaznosti i slabo vođene kampanje od strane SDP-a.

Agencija 2×1 komunikacije koja je istraživanje radila za portal Direktno.hr, promašila je rezultate za -6 mandata HDZ-u, +5 Narodnoj koaliciji, ali su točno prognozirali 13 mandata MOST-a. Iako je Direktno.hr konzervativni portal sklon desnici, nije objavio lažne ankete koje bi navijale za desnicu, već je jednostavno pogriješio kao i ostale agencije. Vladimir Milinković, direktor i suvlasnik portala Direktno.hr, dao je vrlo zanimljiv komentar na pitanje o promašaju 2×1 komunikacija: „Što se tiče 2×1 komunikacija, moram prije svega napomenuti da je to jedina agencija koja je točno prognozirala predsjedničke izbore dok su svi drugi davali ogromu prednost kandidatu Ivi Josipoviću. Što se tiče predizbornih anketa za prijevremene parlamentarne izbore, rekao bih da se dogodilo točno ono na što sam upozoravao za vrijeme kampanje. Velika većina anketa rađena je prije Milanovićevog istupa u kojem je uvrijedio nekoliko društvenih skupina te nekoliko nacija i pojedinaca. Ja sam u kampanji tvrdio da je SDP tim istupom izgubio 9 sigurnih mandata i to se na koncu pokazalo točnim. Osim toga, moj zaključak loših rezultata anketarskih agencija je i taj što je D’hondtova metoda ovoga puta pomogla HDZ-u, dok je to dosad bila praksa za bolji rezultat lijeve opcije.“

Iz agencije Hendal koja je odgovorna za izlazne ankete, dobili smo odgovor kako ne mogu točno reći kako je došlo do pogreške. Iz Hendala su poručili da se zna kako se rade izlazne ankete te koja je mogućnost pogreške. Naveli su i kako ne mogu dati konkretnije informacije te da se obratimo HRT-u, no iz HRT-a nije stigao odgovor na upit.

Osim spomenutih agencija, valja navesti i prognozu ankete portala koji je jedan od subjekata analiza Medijaskopa. Anketa Index Bason je online anketa koja je svakodnevno pratila trenutno stanje svojih online čitatelja i na koncu promašila za -7 mandata HDZ.u, odnosno +7 za Narodnu koaliciju. Ovdje se jasno vidi da su online ankete nerelevantne jer se na pojedinim portalima zadržavaju stalni čitatelji jednakih opredjeljenja, a na koncu je online anketama i vrlo lako manipulirati od strane samih administratora.

Možemo li nakon ovog istraživanja odgovoriti na postavljena pitanja u uvodu ovog teksta? Razlozi loših predizbornih prognoza, relativno bi se mogli staviti pod zajednički nazivnik. Slaba izlaznost, izrazito loše vođena kampanja od strane Narodne koalicije, pa čak i navedeni godišnji odmori glasača zasigurno su imali utjecaja na konačni rezultat izbora. No, nameće se pitanje zašto su onda ankete objavljene kao konačne i predstavljenje kao relevantan prikaz trenutnog stanja, ako su agencije bile svjesne da je mogućnost pogreške u ovakvim uvjetima i prilikama mnogo veća nego u prijašnjim istraživanjima? Drugo pitanje, a tiče se mnogo manjeg broja mandata za Narodnu koaliciju nego što su sve agencije predviđale, ostaje pod određenim upitnikom i nakon istraživanja. Iako, podaci poput onih koje je objavio portal Dnevno.hr, a govore u počecima pojedinih agencija i osobnim opredjeljenjima njihovih vlasnika, jasno pokazuju kako postoje opravdane sumnje u pristranost agencija i njihovog jasnog cilja za stvaranje javnog mnijenja.

Zaključno, agencije su jasno promašile s predizbornim anketama. Umiješanost političkih moćnika u izradu pojedinih anketa je više nego moguća, a s jasnim ciljem poboljšanja startnih pozicija na dan izbora te indirektnog utjecanja na birače. U već nekoliko predizbornih ciklusa prevladavaju promašaji koji veće šanse i bolje rezultate daju lijevoj opciji i kandidatima. Tako ankete postaju dvosjekli mač hrvatske ljevice jer im s jedne strane pomažu, a s druge strane im štete jer nakon dobrih predizbornih predviđanja ljevica olako shvaća izbore i praktički samo čeka vlast. No, jasno je da sa svakim neuspjelim predizbornim anketiranjima, agencije srozavaju svoju vjerodostojnost. Svakako bi agencije i medijske kuće trebale odgovarati za određene promašaje jer direktno utječu na volju birača, a time i na cijelu društveno-političku situaciju u zemlji.

ep