Pali na ispitu: Mediji navijački o prosvjedu na Trgu bana Jelačića

1.6.u 18 sati održan je prosvjed podrške nastavku provođenja Cjelovite kurikularne reforme, ili je barem najavljeno da je to svrha prosvjeda. Prosvjedovalo se na trgovima gradova diljem Hrvatske – u Zagrebu, Splitu, Križevcima, Dubrovniku, Slavonskom Brodu, Osijeku, Bjelovaru, Rijeci, Virovitici, Poreču, Puli, Zadru i Korčuli.

Vrlo zanimljivo je proanalizirati kako su mediji prenijeli ovaj događaj koji je digao veliku buru u javnosti, nakon što je ekspertna skupina za provedbu reforme kurikuluma ponudila ostavke. Velika većina medija dala je podršku prosvjedu, bez da je prikazano objektivno stanje situacije. Osim podrške samoj reformi obrazovanja koju svaki građanin koji voli svoju zemlju podržava, vrlo malo medija dalo je prostora velikom broju znanstvenika, učitelja i stručnjaka koju su uvelike iskritizirali „Jokićev“ kurikulum. Portal Index.hr jasno je zauzeo stav i danima pozivao na prosvjed, ali i na ostavku ministra obrazovanja Predraga Šustara.

Novinar(ka) D.H. prenosi vijesti u članku pod nazivom Najveći prosvjed u povijesti Hrvatske / 40 000 građana ustalo protiv primitivizma. Ono što je jasno vidljivo već iz samog naslova teksta je da portal Index.hr prosvjed ne podržava samo zbog podrške reformi kurikula, nego zbog ne-podržavanja Vlade RH. Napisavši u naslovu članka koji nije komentar niti kolumna da su građani ustali protiv primitivizma, portal jasno daje do znanja da se neobjektivno i pristrano priklonio onima koju žele srušiti ministra obrazovanja, ali i cijelu Vladu RH koje od početka nazivaju primitivnima, nazadnima i pobornicima totalitarizama.

U drugom članku Index.hr-a na linku Index.hr2 pod nazivom Markićka popljuvala prosvjed generacije: “Šustar može biti zadovoljan” novinar M.Č. piše kako je Željka Markić „usporedila današnji prosvjed s “Hodom za život”, povorkom kojom je sramotni dio hrvatske javnosti podupro Markićkin cilj da gura nos u intimne dijelove ženskog dijela hrvatske populacije te odlučuje u njihovo ime o njihovom tijelu.“ Ovdje novinar neobjektivno, ali i s nedostatkom poštovanja i kulture naziva veliki broj građana koji su podržali prosvjed „Hod za Život“ sramotnim dijelom javnosti.

Na koncu, novinar Nenad Bunjac u svojoj kolumni pod nazivom Tiha većina je napokon popizdila, navodi: „Ljudima je jednostavno dosta terora nezajažljivih političara, tajkuna sa sumnjivim podrijetlom imetka, korumpiranog pravosuđa, crkvenih moralnih zapovijedi i svekolikih budala poput Ladislava Ilčića ili Vice Batarela koji osobne životne nedostatke promoviraju kao važne društvene vrijednosti. Tako su dugo potiskivana sva ta sranja koja nam svakodnevno serviraju opskurni likovi poput Hasanbegovića ili Ćorića, da su doslovno izletjela iz psihološkog ošita. C’mon, too much is too much.“ Iako se ovdje radi o kolumni, gdje novinar ima slobodu izraziti svoj stav, Nenad Bunjac samo stavlja točku na i te potvrđuje neobjektivnost i neprofesionalnost izvještavanja portala oko ove važne teme. Ponavljam, ovdje se radi o kolumni pa novinar ima pravo na subjektivan stav, no nakon prethodnih članaka ovime se samo potvrđuje jasan subjektivni stav cijelog portala.

Portal Jutarnji.hr ovaj prosvjed, a i cjelokupnu situaciju oko reforme također je popratio s velikim interesom. Na sam dan prosvjeda korektno su prenesena događanja s Trga bana Jelačića člankom u kojemu autor Tomislav Novak daje objektivan izvještaj s terena. No, dan prije prosvjeda portal je objavio članak pod nazivom Emil Tedeschi, Ivan Đikić, Igor Štagljar, Gabi Novak / Zašto ćemo u srijedu biti na prosvjedu. Ovdje se navode razlozi dolaska na prosvjed vrlo poznatih ličnosti iz raznih sfera društva.

Treba naglasiti da Jutarnji.hr nije istaknuo niti jedan članak brojnih kritičara reforme kurikuluma, niti znanstvenika koji tvrde kako ovakav tip reforme nije dobar za obrazovanje djece.

Isti dan u večernjim satima Jutarnji je objavio članak pod nazivom Prosvjed nije fešta, već zahtjev da se obrazovanje ne koristi za stranačka prepucavanja, u kojem je citirao priopćenje ministra Šustara. Na kraju tog članka, istaknuto je: Sve informacije o prosvjedu možete naći OVDJE. Navedeni link vodi čitatelja na stranicu inicijative „Hrvatska može bolje“ gdje se može saznati sve o prosvjedu, ali ne i o samom kurikulumu. Portal ima pravo na uređivačku politiku i sam bira način izvještavanja, no ovdje činjenice pokazuju da je i Jutarnji.hr zauzeo jasan stav u kojem se ne vidi novinarska objektivnost.

Portal Večernji.hr, u članku Josipović i Holy na prosvjedu ‘Hrvatska može bolje’: Evo što su poručili!, navodi podršku političara prosvjedu, dok u članku Učenik na velikom prosvjedu u Zagrebu poručio: Nemojte me otjerati iz Hrvatske od više autora navodi izjavu Karla Horvata, predsjednika Nacionalnog vijeća učenika: „Najmlađi govornik Karlo Horvat, predsjednik Nacionalnog vijeća učenika, inače učenik trećeg razreda daruvarske gimnazije, zamolio je – nemojte me otjerati iz Hrvatske. – „Učenici ove zemlje ne žele više biti taoci neodgovornosti političkih elita. Mi ne želimo biflati i bubati nego želimo misliti i kreirati.“

Ono što treba istaknuti i po čemu se Večernji.hr razlikuje od Indexa i Jutarnjeg kod ove teme je što su objavili članak pod nazivom Izgleda da su se u ovaj kurikulum najmanje uključivali znanstvenici. Ovdje je prikazana i „druga strana priče“, u kojoj povjesničar Ante Nazor kritizira samu kurikularnu reformu:

„Pustimo ovaj populizam – treba pročitati recenzije znanstvenika i mislim da se to ne bi smjelo zanemariti. To su recenzije akademika, sveučilišnih profesora koji su kritični prema sadašnjem stanju. To treba doraditi i izgleda da su se u ovaj kurikulum najmanje uključivali znanstvenici. Meni je nezamislivo da se donosi tako važan dokument, o recimo povijesti,  a da se ne konzultiraju ljudi s Instituta za povijest. Ili da se u metodološkom smislu ne razgovara s kolegama s Pilara ili da se govori o jeziku, a da se zanemaruju jezične institucije – objasnio je Nazor.“ Ovim tekstom Večernji.hr zapravo je obranio novinarsku objektivnost i profesionalnost dopustivši neistomišljenicima prosvjeda i „Jokićeve“ reforme da iznesu svoj stav.

Portal Direktno.hr, u članku Debakl uz koncert; Prosvjed na Trgu ni blizu najavljivane Stojedinice na linku Direktno naglašava da je prema odazivu prosvjed zapravo doživio neuspjeh. U članku između ostalog piše da je ovo „SDP-ov neuspjeh“, što s jedne strane nije teško dokazati, jer je vrlo očito da oporba ima veliku ulogu u održavanju ovog prosvjeda, a s druge strane ističe desnu orijentaciju portala. U članku potpisa Direktno.hr navodi se kako „prosvjednici pozivaju na ostavku vlade“, čime još jednom ističu da je ovaj prosvjed usmjeren protiv Vlade i ministra, a ne kao podrška nastavku kurikularne reforme koja se tako i tako nastavlja.

Zaključno, prosvjed koji u suštini nije opravdao deklariranu svrhu, jer reforma kurikuluma ionako ide dalje, bio je glavna vijest u svim hrvatskim medijima. Iz analize se lako može isčitati subjektivnost i pristranost portala Index.hr, pa u nešto manjoj mjeri i Jutarnjeg. Večernji.hr je održao dozu objektivnosti člankom povjesničara Ante Nazora koji je spomenuo silne znanstvenike koji se ne slažu s programom novog kurikuluma, dok Direktno.hr jasno zastupa desne stavove. Na ovoj temi mediji definitivno nisu položili test objektivnosti i profesionalnosti, jer je premalo informacija ponuđeno recipijentima o samoj reformi kurikuluma, a previše se „navijački“ izvještavalo o prosvjedu koji je iskoristio obrazovanje djece kao celofan za određenu ideologiju, interese i politiziranje.

Eduard Petranović, 3. lipnja 2016.

(Ovaj članak je nastao u sklopu HNiP-ove stipendije za mlade novinare „Ivo Lončar“)