Dinamo – Zvezda 13. 5. 1990. – Dan kad su hrvatski nogometni sjever i jug bili jedno

Prije 26 godina na stadionu Maksimir hrvatski navijači su podmetnuli leđa jugoslavenskim pendrecima i postali simbol hrvatskog otpora. Poznati skok Zvonimira Bobana na milicajca Ahmetovića i prizor kako tadašnja milicija na centru igrališta pendrecima udara po hrvatskim navijačima zauvijek su upisani u povijest. Iako se činjenično ne može utvrditi da je to početak domovinskog rata, kao što mnogi sportski novinari znaju reći, zasigurno je ta neodigrana utakmica bila važan pokazatelj hrvatske želje i hrabrosti da se pruži otpor. Zanimljivo je kako su se mediji u hrvatskoj pozabavili tom obljetnicom.

O ovom događaju prvi se oglasio Večernji.hr i autor Karlo Ledinski u svom članku “Tada nismo imali državu, a danas Dinamo”. Novinar u tekstu navodi točne informacije i objektivno zaključuje da „rat ipak nije počeo na travnjaku, nego na krvavi plitvički Uskrs i u Borovu Selu 2. svibnja 1991.“. Isto tako ističe da je usprkos tome ovo izrazito važan događaj u borbi za hrvatsku samostalnost. No, ono što je upadljivo u tekstu K. Ledinskog je što se u prvi plan stavlja današnja situacija u Dinamu, odnosno subjektivan novinarov zaključak kako danas nemamo slobodan nogometni klub Dinamo.

Tri četvrtine članka umjesto važnosti odupiranja velikosrpskoj hegemoniji i totalitarističkom režimu, negativno pišu o trenutno najuspješnijem nogometnom klubu na ovim prostorima. Tako K. Ledinski zaključuje: „I gdje je Dinamo 26 godina nakon kultne utakmice sa Zvezdom 13. svibnja 1990.? Dinamo je skoro pa na dnu. Te 1990. imao je 30.000 članova, danas ih ima 5000, tada mu je na stadion dolazilo 20.000 navijača po utakmici, danas ne dolazi ni 4000.Ukratko, te 1990. imali smo Dinamo, ali nismo imali državu, danas imamo državu, ali Dinamo, nažalost, nemamo. Barem ne onakav Dinamo kakav bi većina Zagrepčana htjela…“

Točni su podaci o članstvu te svi znaju da je posjeta Dinamovih utakmica vrlo loša. No, iz teksta se jasno vidi da je zloupotrebljen važan datum u borbi za hrvatsku neovisnost, kako bi se proguralo jasnoodređenosobni stav naklonjen anti-dinamo i anti-HNS-ovskim idealima.

Portal Index.hr, koji je jasno sportsko-politički određen i najveću posjećenost ima upravo na člancima usmjerenima ka diskreditiranju uspješnosti GNK Dinama te optužujući upravu i Hrvatski nogometni savez za razno-razne nedokazane kriminalne radnje, iznenađujuće je objektivno i činjenično točno prenio vijest o obljetnici nereda na Maksimiru 13. svibnja 1990. Novinar Zvonko Alač, inače perjanica Indexovog sportskog novinarstva i predvodnik konstantnih novinarskih napada na Dinamo i njegovo vodstvo, u članku “Godišnjica neodigrane utakmice Dinama i Zvezde – 26 godina od velikih nereda na Maksimiru”, piše:  „13. SVIBNJA 1990. godine zapamćen je kao jedan od ključnih datuma raspada SFRJ. Navijači Crvene Zvezde na utakmici protiv Dinama krenuli su u rušilački pohod na južnoj tribini Maksimira, a BBB su srušili ogradu na sjeveru i upali u teren kako bi im se suprotstavili.“

Z. Alač objektivno navodi ovaj događaj kao jedan od ključnih, ali ne i jedini početak domovinskog rata. Iako je portal Index.hr prepun opravdanih i neopravdanih kritika na račun Dinama i HNS-a (vidljivo samim otvaranjem stranice gdje se poziva na bojkot nogometne reprezentacije), ovoga puta se suzdržao te kvalitetno i objektivno napisao vijest o onome što je na današnji dan zaista bitno, a to je obilježavanje tog dana i otpor BBB-a jugoslavenskoj miliciji i Delijama.

No, jedna zanimljiva činjenica također se može izvući iz Alačevog teksta, a to je veličanje Zvonimira Bobana. Točno je, Zvonimir Boban jedan je od junaka toga dana i njegovo suprostavljanje milicajcu postalo je antologijsko, no Index Bobana slavi iz drugih razloga. Naime, Boban se nekoliko puta izjasnio kontra Zdravka Mamića, HNS-a i HDZ-a, što portal svesrdno prihvaća i na čemu, između ostalog,  zarađuje i živi. Tako su ovo iskoristili kao sjajan pamflet za istaknuti Bobanovu veličinu i pokazati kako na svojoj strani imaju jednog od junaka nereda na utakmici protiv Crvene Zvezde 1990. godine.

Portal Jutarnji.hr uopće nije prenio spomenutu vijest. Iako se ovih dana mediji najviše bave nestabilnosti Vlade i aferom oko prvog potpredsjednika Karamarka, zanimljivo je da jedan od najčitanijih medija ne objavi vijest o obljetnici 13. 5. 1990. Veliki minus u analizama rada hrvatskih medija zbog ovoga ide portalu Jutarnji.hr.

Portal Direktno.hr, za koji pišu predstavnici konzervativnog, desno orijentiranog novinarstva dosta je opširno prenio vijest o obljetnici maksimirskih nereda. Autor potpisan kao „tp“, u tekstu pod nazivom “Bobanov nasrtaj na milicajca bio je odgovor četničkoj ikonografiji s juga”, Direktno osim informacija koje su prenijeli i drugi spomenuti mediji, naglašava hrvatski nacionalni ponos i domoljublje, čime se i predstavlja kao desno orijentiran portal: „Proradilo je veliko dinamovo i ogromno hrvatsko srce. Svi kao jedan djelovali su složno, ujedinjeno, odvažno i krenuli u bitku za pravdu bilježeći povijesni maksimirski pokret otpora. Isprašeni su tada ti pripadnici Arkanovih četničkih huligana, ali i milicajci koji su radije podizali palice na domaće, nego li na one koji su došli izazvati krvoproliće,  …tribine su se tresle od oduševljenja i odobravanja. Taj se trenutak duboko urezao u srce i dušu svakog navijača Dinama, svakog domoljuba. I nikada neće biti zaboravljen.“ To stoji, no kod objektivnosti analize mora se istaknuti kako drugi portali nisu na taj način pisali i time se ovaj portal određuje. Osim tekst, Direktno.hr naveo je i nekoliko video uradaka s tog događaja kako bi pojačao osjećaj domoljublja kod svoje ciljanje publike.

Valja istaknuti kako je HRT prikazao zanimljivi dokumentarni film naslova “Domovinski rat je počeo na Maksimiru”,  u produkciji Večernjeg lista i Intermedije. Film je prikazan u 21 sat, što bismo mogli nazvati udarnim večernjim terminom i time je maksimirskim neredima pridana velika važnost. Film je sam po sebi kvalitetno prikazao taj događaj, a scenarist i redatelj Miljenko Manjkas pomno je proveo istraživanje i analaziju tokom snimanja.

Zaključno, ovaj za Hrvatsku važan povijesni datum mediji su prenijeli na dosta različite načine i iznenadili. Zanimljiva je objektivnost kojom je pisao novinar portala Index.hr, jer se iz prethodnog rada ne bi moglo očekivati objektivnost i profesionalnost kod ovakvog teksta. S druge strane, Jutarnji.hr ovu vijest nije niti prenio i to se mora napomenuti kao vrlo negativan profesionalni potez redakcije. Portal Direktno.hr i Večernji.hr vijest su prenijeli s dosta suprotstavljenih stajališta, iako bi ih se svjetonazorski moglo približiti više nego ostale spomenute portale. Karlo Ledinski (Večernji.hr) je tekst napisao kao kritiku današnjeg Dinama i njegovog vodstva, dok je Direktno.hr vijest prenio kvalitetno, ali vidljivo kao domoljubno orijentiran medij.

13.5.1990. zasigurno će ostati upisan u hrvatsku sportsku, ali i narodnu te političku povijest kao dan kad smo se suprostavili totalitarizmu, jednoumlju i velikosrpstvu. Taj datum trebalo bi medijski spomenuti svake godine i u njega ne gurati osobne interese već se podsjećati što se dogodilo toga dana. Bez obzira voljeli li mi danas Dinamo, Hajduk, Zdravka Mamića ili nekog trećeg čovjeka koji nema veze s tim danom i jednom od važnih događaja koji su nas poveli ka slobodnoj i demokratskoj državi.

Eduard Petranović, 15. svibnja 2016.

(Ovaj članak nastao je u sklopu HNiP-ove stipendije za mlade novinare „Ivo Lončar“)